Jumaat, 30 September 2011

Aku yang perasan.... sha la la....















30 minit lepas....
Time balik seperti biase kul 5 pm dengan motoku...
Petang yang ok , angin yang nyaman sungguh...
Sampailah pada  satu lampu isyarat... 
Cam biase ar pandang kiri kanan...
Tetiba ade awek sebelah aku ne memberi isyarat tangan ke kepalanya kepadaku..
Aku tak faham lalu aku biarkan je...
Awek to usaha lagi buat benda yang sama...
dalam hati aku bercakap "tau ar rambut lawa takyah ar tunjuk" lalu aku buat tak tau...
last2 awek to turunkan cerminnya lalu berkate "Abang ensem bawak moto tak pakai helmet ke?? " Opsss.... 
Baru aku sedar aku tak berhelmat.... 
Terus pusing balik office. 
kakaka... Sha lalala....














Tapi bukan helmat yang cam ne tau... kiter kan rakyat malaysia mesti mengikut standard yang ditetapkan...












 Yang ne baru ar yang terbaik... hux3...



Alat keselamatan yang paling penting bagi penunggang motosikal ialah topi keledar, atau helmet. Benda ni paling mustahak sebab menjaga bahagian paling penting kat badan kita iaitu kepala. Ada bermacam jenis helmet yang ada di pasaran sekarang. Pilihlah yang berkualiti, dari jenama yang terbukti keberkesanannya, dan ada pengesahan. Kadang-kadang ada jugak helmet murah, yang mana span paddingnya senipis setengah inci sahaja. Kulit luarnya pun nipis. Tapi ada jugak yang bercop sirim. Tak tau la nak kata macam mana boleh lulus test. Jadi kalau nak pilih, kalau kita pegang pun dah rasa tak selamat, ringan semacam je, go for another choice. Memang selesa pakai yang ringan, tapi kalau helmet pun boleh pecah, kepala apatah lagi kan?

Dalam memilih helmet, kalau boleh pilihlah yang 'fullface', iaitu yang ada penutup mulut tu. Macam yang selalu orang pakai motor berkuasa besar pakai. Tak kisah la walaupun kita ni pakai 'kapcai' je pun. Memang sesetengah orang akan pandang serong, dan kadang-kadang berkata,"Eleh, pakai kapcai pun beria nak pakai 'fullface', macam lah bawak motor besar". Ingat jatuh pakai motor besar je ke yang sakit? Esok dah jatuh, rahang beralih, dagu berlubang, bibir sumbing, gigi patah, mana nak carik ganti? Memang tak dinafikan, harganya lebih mahal dari helmet jenis 'open face'. Tapi pelaburan untuk jangka masa panjang mampu menyelamatkan nyawa kita.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...